Met Iedereen te Koop onderzocht Circus Treurdier de consequenties en mogelijkheden van de onvoorwaardelijke overgave van Kunst aan marktwerking. Het project was een open onderzoek, dat het gezamenlijke doel van zowel makers als publiek wilde dienen: het voortbestaan van de Kunsten en haar Kunstenaars.
Wij maken kunst. Maar alleen als u ervoor betaalt. Anders spelen we reclame. Want er moet nu eenmaal brood op de plank.
Het concept van de performance was eenvoudig: De acteurs, muzikanten en zangers van Circus Treurdier speelden de hele dag alleen reclametunes- en slogans van hun sponsoren; behalve wanneer het publiek hun eigen liederen, gedichten, dansen, acts en verhalen kocht.
Circus Treurdier stond tien dagen lang met haar eigen podium, iedere dag op een andere plek op het eiland. Het decor bestond uit de logo’s van sponsoren, rondom het podium was een overvloed aan merchandise te koop, en er liepen wervers rond om “Traandeelhouders” – aandeelhouders in Circus Treurdier – te werven.
“In mijn hart brandt een Ikea-lamp.” Komt dat zien, maar: “Kijken is kopen”.
Marktkoopman in de Kunsten, Wouter de Jong, probeerde het publiek met slinkse verkooptrucs hiertoe verleiden, zodat de kunstwaar als warme broodjes over de toonbank ging. Ook ’s avonds waren de acteurs ‘after hours’ te boeken voor een privé-concert bij iemand thuis of op de hotelkamer. Circus Treurdier nam ieder voorstel serieus, maar alles had zijn eigen prijs!
Circus Treurdier speelde Iedereen te Koop op theaterfestival Oerol van 17 t/m 26 juni 2011.
Credits
Spel
Wouter de Jong, Peter van Rooijen, Wilko Sterke, Cathelijne Vaarkamp
Regie
Thomas Spijkerman
Kostuums & decor
Janne Sterke
Fotografie
Tom Bakker
Productie
Inge Zeilinga
Met dank aan
Vlijmscherp, Custom Connect, The Hub, Oerol, Eddy Morreau
Poster
Joost de Haas